تبلیغات
معلم در دیدگاه اسلام - دیدگاه اسلام درباره ی معلم
مدیریت
آمار وبلاگ
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب ارسال شده: عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما درباره ی وبلاگ چیست؟





لینك دوستان
دیدگاه اسلام درباره ی معلم

کتاب بیش از درس و معلم به انسان مى آموزد. من نُه دهم معلومات خود را از معلم آموخته ام و یک دهم را از کتاب و درس.افکار و اندیشه هاى انسان به گونه اى است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه ها و افکار انسان را بر مبناى جدید یا در مسیر خاصى قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابى مسیر سرنوشت میلیون ها انسان را در راه مخصوصى بیندازد . . .ودر نهایت وظیفه اصلی معلم دراسلام سه چیز میباشد

وظیفه اصلی معلم بیشتر سه چیز است:
1) گسترش معلومات:
گسترش دامنه ی رشته ی تخصصی و افزودن چیز های تازه به معلومات موجود خود، یعنی رعایت: «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد» وظیفه ی معلم است. دانش آموز ماندن و دانش اندوزی کردن، به عبارت دیگر، تحصیل شبانه روزی و مستمر علم به منظور تقرب به حق و خدمت به خلق و ارضای حس کنجکاوی و شناخت بهتر خود و انسان و جهان، یک فریضه ی مکتبی معلم مسلمانان است...
معلم مسلمان سعی می کند موازین اسلامی را بشناسد و اعمال خود را با موازین اسلامی تطبیق دهد. چرا که او می داند هرکسی با رعایت پاره ای از موازین دینی و نادیده گرفتن ضوابط دیگر نمی تواند خود را متأهل قلمداد کند.
2) ارزیابی:
معلم مسلمان، جامعه را از خود می داند، و خویشتن را در برابر فرزاندان جامعه متعهد می بیند. لذا می داند که رسالت تبلیغ را بر عهده دارد و نقش حساسی را بازی می کند. و چون فرهنگ اسلامی مبنی بر وحی است و از تعالیم الهی نشأت می گیرد، معارف و فرهنگ جوامع بشری را با موازین اسلامی می سنجد و آنگاه به دیگران منتقل می سازد. معیار و میزانی که او در دست دارد قرآن و سنت نبوی است. یعنی روش آموزش او بر اساس تعالیم قرآن و سنت پیامبر، از صورت تلفیق سره و ناسره خارج خواهند شد و به صورت گلچینی از خوشه های دانش در خواهد آمد معلم زنبور عسل وار می چرخد و می گردد، و شیره ی این گل را می مزد، و غب غب آن گل را می گزد، و شهد فایقی می سازد و بر سفره دانش پژوهان می نهند.
3) معرفی وانتقال میراث فرهنگی:
معلم مسلمان می داند وظیفه اصلی او ارائه معارف الهی و ارزش های معنوی اسلام، و انتقال مطالب علمی و ادبی جامعه به ذهن دیگران است. درس او از صورت تحکم و فضل فروشی خارج می گردد، و به صورت هدایت و بحث و تعقل در خواهند آمد. همراه با شاگردان برای رسیدن به یک هدف مشترک، و در عین حال مقدس، تلاش می کند که تعلیم علم حقیقی و شناسایی حقیقت اشیا و درنتیجه همراهی با کاروان جهان به سوی رضای خداوند رحمن است. معلم مسلمان در رفع مشکلات و تأمین نیاز های علمی ایشان، خود را صاحب رسالت می شناسد، و در پرورش خلاقیت آنان می کوشد. معلم مسلمان، کار تدریس یا به عبارتی دیگر امر تعلیم و تربیت را جدی تلقی می کند و صادقانه در راه شکوفایی ذهن دانش اندوزان و انتقال مطالب موجود در ذهن خود به ذهن ایشان   می کوشد و صمیمانه خدمات تخصص خود را در اختیارشان می گذارد. به دانش پژوهان، آزاد اندیشی و بحث و فحص می آموزد و بدایشان دروغ نمی گوید و مسخ حقایق نمی کند یعنی معلم راست می گوید و« وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» (اسرا /36)     
[ از چیزی دنباله روی نکن که از آن نا آگاهی] را همیشه مد نظر می داند.
چرا که خویشتن را مسؤل در برابر کردار و گفتار و رفتار خود می داند. گذشته از این متوجه است که تربیت الهی، سازگار با فطرت آدمی است، و لذا او به عنوان معلم مسلمان با فطرت ها ناسازگاری نمی کند. معلم مسلمان می داند نوجوان، جملگی و جوانان اغلب در سایه هایی از عمر زندگی می کنند که تقلیدگر اند و معلم در چشمان آنان، انسان نمونه ای است؛ چشمانشان را به رفتار و کردار او می دوزند، و دریچه ی گوش هایشان را به سوی گفتار او می گشایند هرچه او بخواهد می خواهند و هرچه او بپسندد می پسندند و هرچه او بخواهد و نپسندد، نمی خواهند و نمی پسندند... خلاصه معلم الگو است و باید خود را شایسته ی این جایگاه آرمانی بسازد.



ارسال توسط محمد مهدی پولادی | تاریخ : پنجشنبه 1 اردیبهشت 1390 | نظرات ()
عناوین آخرین مطالب ارسالی